ONZE MISSIE

Het is onze missie ervoor te zorgen dat mindervalide mensen in een rolstoel gezond en fit kunnen blijven. Het is voor de personen in kwestie vaak moeilijk om hun lichaam in conditie te houden. Ledematen kunnen lastig of niet langer bewegen. Onze BerkelBikes (met elektrische stimulatie) kunnen hiervoor een oplossing bieden. Er kan gefietst worden door de eigen spieren in het lichaam te activeren en stimuleren. Zo is het mogelijk een goede conditie op te bouwen en het lichaam fit te houden.

ONZE VISIE

Uw conditie gaat razendsnel achteruit als u in een rolstoel belandt. Belangrijke spieren in het lichaam staan stil en worden niet langer benut. Hierdoor wordt het lichaam zwak, wat een groot gevaar vormt voor de gemiddelde levensverwachting. Het is voor mensen in deze positie echter heel lastig om hier iets aan te doen. In de meeste gevallen is het niet mogelijk voor mensen om thuis zelfstandig te trainen. BerkelBike BV wil hier graag verandering in brengen via technische innovaties.

Fietsen op eigen lichaamskracht met zowel de armen als de benen

De BerkelBike maakt het voor invalide mensen opnieuw mogelijk om volledig op eigen kracht te fietsen. Kunt u uw benen totaal niet meer bewegen? Elektrische stimulatie laat ook u fietsen zonder motorische ondersteuning.

Activeert en stimuleert verlamde en minder spierkrachtige benen

De BerkelBike kan worden gebruikt in combinatie met FES-technologie. Deze elektrische stimulatie zorgt ervoor dat spieren in de benen worden aangestuurd, waardoor fietsen op eigen kracht opnieuw mogelijk is.

Fit worden en conditie opbouwen, ondanks een fysieke beperking

Het is voor mensen in een rolstoel niet gemakkelijk om hun lichaam fit te houden. Soms kunnen zelfs de ledematen niet meer worden bewogen. Het gebruik van de BerkelBike houdt de algehele conditie op peil.

OVER BERKELBIKE

De mensen die onze fietsen gebruiken hebben de functie over hun benen volledig of gedeeltelijk verloren. Daarnaast hebben we tal van klanten die het moeilijk vinden om hun evenwicht te bewaren op een klassieke fiets en we hebben zelfs klanten die geen enkele beperking hebben. Onze producten zijn een belangrijke aanvulling op hun dagelijks leven. Velen van hen dachten nooit meer te kunnen fietsen.

De BerkelBike is een combinatie van een handfiets en een ligfiets die bestuurd wordt met beide armen en benen. Als je de functie in je benen volledig of gedeeltelijk bent verloren, maakt het systeem met stuwkracht het mogelijk om met behulp van je armen en schouders toch je benen in beweging te zetten. We bieden ook een klassieke driewieler aan, de EasyLegs. Net zoals de BerkelBike wordt deze driewieler gekenmerkt door zijn lage gewicht, grote stabiliteit en kan hij gemakkelijk aangepast worden in de lengte, breedte, hoogte en aan je houding.

Onze fietsen zijn beschikbaar als een complete driewieler die makkelijk te demonteren is voor transport of als verlengstuk voor je rolstoel. Indien je verlamd bent kunnen onze fietsen uitgerust worden met ons Functionele Elektrische Stimulatie (FES) systeem, dit systeem zorgt ervoor dat je verlamde benen toch mee in beweging komen.

Rik Berkelmans over BerkelBike

Toen ik student was aan de Radboud Universiteit Nijmegen, las ik een artikel over mensen met een dwarslaesie waarbij Functionele Elektrische Stimulatie toegepast werd. Deze elektrische stimulatie van de spieren werd gebruikt om functie van de spieren en weefsels te herstellen en om medische complicaties die samengaan met een verlamming tegen te gaan. Het artikel beschreef een verlamde persoon die gebruik maakte van een hometrainer die uitgerust was met een stimulator die spiercontracties in de benen en de billen opwekt. De elektrische impulsen werden zo gecoördineerd dat een fietsbeweging gegenereerd werd.

Voor deze therapie moesten patiënten naar een speciaal laboratorium op de universiteitscampus komen. Gelijk dacht ik bij mijzelf dat deze techniek ook beschikbaar zou moeten worden voor thuisgebruik. Gedurende de jaren dat ik mijn studie afmaakte en in de tijd dat ik werkte bij de universiteit droeg ik dit idee met me mee.

Door mijn studies toxicologie en bewegingswetenschappen ben ik me altijd bewust geweest van de gevolgen van een dwarslaesie. Een verlamming is niet alleen verschrikkelijk op zichzelf, maar gaat ook samen met het verlies van bot- en spierweefsel en een verminderde bloedcirculatie, waardoor er problemen met de weefsels kunnen ontstaan. Bovendien wordt de mogelijkheid tot beweging beperkt, waardoor er een groter risico op hart- en vaatziekten bestaat.

FES biedt een oplossing voor deze problemen, vooral wanneer dit gecombineerd wordt met cardiotraining. Het probleem was dat geschikte apparaten voor stimulatie nauwelijks gebruikt werden in revalidatiecentra, laat staan thuis bij de mensen die het konden gebruiken. Mijn idee was om de FES technologie te combineren met een hometrainer of driewieler, zodat de gebruiker thuis of zelfs buiten kon trainen.

Toen in 2000 mijn relatie eindigde en ik weer alleen woonde, had ik tijd om mijn idee verder te ontwikkelen. Er waren al verscheidene pogingen gedaan om de FES technologie te combineren met een fiets in zes verschillende landen. Deze pogingen waren niet effectief doordat er te weinig kracht in de benen opgewekt kon worden om te kunnen fietsen. Om de kracht van de gestimuleerde spieren te ondersteunen en de training verder uit te breiden, bedacht ik een manier waarop de fiets zowel door de armen als door de benen aangedreven kon worden.

Op dit moment werd de BerkelBike geboren, een combinatie van een handfiets en een ligfiets die zowel aangedreven kan worden via de voetpedalen als via de armsteunen. Op deze manier kunnen de zwakke beenspieren tijdens het fietsen ondersteund worden door de armen en wordt bij gebruik een volledige workout van het lichaam bereikt.

De realisatie 

In 2000 schreef ik mijn ideeën op en verstuurde ik mijn schetsen naar drie instanties om een subsidie te krijgen. In deze tijd werkte ik nog bij de Radboud Universiteit in Nijmegen, maar het vinden van mogelijkheden om mijn project te financieren had de hoogste prioriteit. Een aantal maanden later won ik de Milleniumprijs, een Nederlandse aanmoedigingsprijs voor onderzoekers, met de eerste technische tekeningen. Het eerste prototype kon gebouwd worden.

In 2002 werd het prototype beloon met de Herman Wijffels Innovatieprijs. Op dit moment besloot ik te stoppen met werken bij de Universiteit om fulltime aan de BerkelBike te werken. Niet veel later begon ik het bedrijf BerkelBike BV. Na het vinden van meer fondsen konden meer prototypes worden gebouwd. Nu was het ook mogelijk om een klinisch onderzoek te starten om de effecten van de BerkelBike in kaart te brengen. Tien mensen met een dwarslaesie op thoracaal niveau namen deel aan de studie in revalidatiecentrum Sint Maartenskliniek en de medische faculteit van het Universitaire Medische Centrum in Nijmegen. Gedurende een periode van 16 weken werd gemeten wat het effect van de BerkelBike op hun lichaam was.

De resultaten van dit onderzoek waren veelbelovend. Er werd een toename van spiermassa en bloedcirculatie waargenomen in de benen van de deelnemers. Bovendien waren er tekenen van een toegenomen zuurstofopname en metabole activiteit in vergelijking met het gebruik van een standaard handfiets.

In 2005 kon de eerste BerkelBike voor de verkoop gepresenteerd worden op een persconferentie in de Sint Maartenskliniek. Kort na de introductie werd de BerkelBike bekroond met de Kittz Innovatieprijs en werd het het beste medische apparaat van de afgelopen 2 jaar genoemd.

BerkelBike – Anno 2017

Wat begonnen is als een idee om mensen met een dwarslaesie te helpen blijkt een nuttige ondersteuning voor verschillende ziekten te zijn. Op dit moment maken honderden mensen in meer dan 20 landen met meer dan 20 ziekten gebruik van de BerkelBike. Ook mensen waarvan je niet zou verwachten dat zij de BerkelBike kunnen gebruiken, waarderen de aandrijving en de flexibiliteit ervan. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat een oorlogsveteraan die beide benen verloren heeft de BerkelBike zou beschrijven als een integraal deel van zijn leven.

De flexibiliteit van onze producten is een essentieel deel geworden van de identiteit van het bedrijf. Wij streven er naar om het voor iedereen mogelijk te maken om onze fietsen te gebruiken, ongeacht de beperkingen die iemand heeft. Om dit te bereiken bieden wij een veelheid aan accessoires ontwikkeld en werken we ook aan individuele aanpassingen aan de fietsen als de standaard accessoires onvoldoende blijken. Van een anti-decubitus kussen en een mand voor de hond tot aan een systeem waarmee de fiets zonder handen te besturen is, bel ons en we zullen ons uiterste best doen om een passende oplossing voor uw situatie te vinden.

De ontwikkeling van de BerkelBike en het BerkelBike FES systeem is mede mogelijk gemaakt door Flevobike, Nijland Revalidatie Techniek, Syntens, JWA Systems and Brainquiry R&D. Speciale dank voor Peter Claus en Ben van den Dolder.

Amerikaans Patent Nummer: US 7,293,623 B2